Please use this identifier to cite or link to this item: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/62712
Title: Измерение конкурентоспособности объектов и субъектов рынка: концептуальные подходы к определению инструментария
Other Titles: Measuring of the market's objects and subjects competitiveness: the conceptual approaches to the tools definition
Authors: Шутилин, В. Ю.
Shutilina, V. Yu.
Keywords: конкурентный потенциал;конкурентоспособность товара;субъекты рынка;конкурентная борьба;competitive potential;competitive fight;competitiveness of goods
Issue Date: 2016
Publisher: Белорусский государственный экономический университет
Language: Русский
Type: Article
Citation: Шутилин, В. Ю. Измерение конкурентоспособности объектов и субъектов рынка: концептуальные подходы к определению инструментария / В. Ю. Шутилин // Научные труды Белорусского государственного экономического университета / М-во образования Респ. Беларусь, Белорусский гос. экон. ун-т ; [редкол.: В. Н. Шимов (гл. ред.) и др.]. - Минск : БГЭУ, 2016. — Вып. 9. - С. 426-432.
Abstract: В статье исследуются ключевые подходы к измерению относительных конкурентных позиций объектов и субъектов рынка. Показано, что наиболее разработанным и широко представленным в экономической литературе является инструментарий, позволяющий проводить оценку конкурентоспособности товаров и частично фирм. В гораздо меньшей степени освещаются вопросы, относящиеся к оценке субъектов рынка мезоуровня—отраслей, регионов, кластеров. Кроме того, практически отсутствуют исследования методологических основ измерения конкурентного потенциала. Автором показаны различия в приемах измерения конкурентных отношений объектов и субъектов рынка, предложены концептуальные подходы к формированию инструментария для такой оценки.
The article examines the key approaches to the measurement of the relative competitive positions of market objects and market actors. It is shown that the most developed and widely epresented in the economic literature are tools, that allow to assess the competitiveness of goods and, in part, the competitiveness of firms. In a much lesser extent covers the issues relating to the assessment of market meso-level subjects: industries, regions and clusters. Besides, practically there are no researches in which the methodological basis of the competitive potential measuring was described. The author shows the differences in the methods of measuring the competitive relations of the market’s objects and market actors, proposed a conceptual approach to the formation of tools for such an evaluation.
URI: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/62712
ISBN: 978-958-564-084-5
Appears in Collections:_Научные труды БГЭУ, 2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shutilina_V._Yu..pdf227.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.