Please use this identifier to cite or link to this item: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/78499
Title: Оценка конкуренции и выбор конкурентных ниш: проблемы и решения для открытых рынков дифференцированного продукта
Other Titles: Competition assessment and selection of competitive niches: problems and solutions for open markets of a differentiated product
Authors: Шутилин, В. Ю.
Keywords: рыночная конкуренция;оценка конкуренции;методы оценки;открытая экономика;станкостроение;competition
Issue Date: 2016
Language: Русский
Type: Article
Citation: Шутилин, В. Ю. Оценка конкуренции и выбор конкурентных ниш: проблемы и решения для открытых рынков дифференцированного продукта / В. Ю. Шутилин // Управленец : научно-аналитический журнал. – 2016. – № 1 (59). – С. 20-25.
Abstract: Рассматриваются вопросы оценки уровня рыночной конкуренции, особенности и ограничения наиболее часто используемых формализованных индикаторов для проведения эмпирических исследований. Автором предложен собственный подход к анализу состояния конкуренции на рынке, который характеризуется одновременно относительно высоким уровнем открытости, незначительной емкостью и высоким уровнем диверсификации продукции, а также учитывает структурные дисбалансы спроса и предложения. Методика позволяет сформировать структурную картину рынка в разрезе различных ценовых сегментов, оценить уровень концентрации на этих сегментах, определить конкурентные позиции локальных производителей и выявить структурные дисбалансы спроса и предложения. В процессе анализа используются как количественные, так и качественные методы оценки. В качестве эмпирического материала для апробации методики был выбран рынок металлорежущих станков Республики Беларусь.
The article considers the issues of assessing the level of market competition and deals with the particularities and restrictions on the most frequently used formalized indicators for carrying out empirical research. The author adopts his own approach to the analysis of market competition. It is characterized by a relatively high transparency, insignificant capacity and a substantial degree of product diversification and takes into account structural imbalances in demand and supply. The technique allows developing a structural vision of the market in terms of various price segments, evaluating the concentration level in these segments, determining competitive positions of local producers and revealing structural imbalances in demand and supply. The analysis uses both quantitative and qualitative valuation methods. The Belarus market of metal-cutting equipment was selected as empirical material for testing the author’s technique.
URI: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/78499
Appears in Collections:Публикации в изданиях других стран

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shutilin_Upravlenets_2016_1_s_20_25.pdf541.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.