Please use this identifier to cite or link to this item: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/84897
Title: Экспериментальные подходы к выявлению склонности к благотворительности
Other Titles: Experimental approaches to identification incentives for charity behaviour
Authors: Бабичева, Э. С.
Майборода, Т. Л.
Кравченко, А. А.
Babicheva, E. S.
Maibarada, T. L.
Kravchenko, A. A.
Keywords: экспериментальная экономика;поведенческая экономика;благотворительность;дизайн экспериментов;behavioral economics;charity;experiment design
Issue Date: 2020
Publisher: Белорусский государственный экономический университет
Language: Русский
Type: Article
Citation: Экспериментальные подходы к выявлению склонности к благотворительности / Э. С. Бабичева, Т. Л. Майборода, А. А. Кравченко // Белорусский экономический журнал. - 2020. - № 3. - С. 74-86.
Abstract: Рассматриваются экспериментальные способы выявления склонности к благотворительности и предпочтений групп реципиентов благотворительной помощи. Путем сопоставления результатов трех экономических экспериментов анализируется влияние особенностей экспериментального дизайна на определение предпочтений опрашиваемых, в частности, при использовании гипотетических сумм пожертвований и реальных денег участников. В ходе экспериментов выявлено влияние информирования потенциальных доноров о предстоящем сборе средств как на сумму пожертвований, так и на количество отказов от участия. Исследуется взаимосвязь личностных характеристик респондента и готовности участвовать в анонимной благотворительности. Обнаружены корреляции между склонностью к анонимной благотворительности и характеристиками экстравертности, открытости новому опыту. Даются практические предложения по организации поведенческих интервенций при организации благотворительных мероприятий и предлагаются возможные дальнейшие направления экспериментальных исследований благотворительной деятельности.
The article touches upon the experimental approaches to identify people’s propensity for charity and detect the groups of the recipients definitely preferred over the others. The results of three economic experiments are compared that enables to analyse how the features of experimental design affect respondents’ preferences, for instance, while using hypothetical amounts of donations and their own money. The experiments revealed the effect of informing potential donors about the upcoming fundraising both on the amount of donations and on the number of refusals to participate. The authors further investigate the relationship between respondents’ personal characteristics and their willingness to be involved in charity anonymously. Correlation was found between the propensity for anonymous charity and the characteristics of extraversion, openness to new experience. The article gives some practical proposals for organizing behavioral interventions when setting up charity events and defines potential directions for further experimental research on charitable activities.
URI: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/84897
ISSN: 1818-4510
Appears in Collections:2020, № 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Babicheva_74_86.pdf399.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.