Please use this identifier to cite or link to this item: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/85024
Title: Философские проблемы образования
Other Titles: Philosophical Problems of Education
Authors: Кохно, Н. П.
Kohno, N. P.
Keywords: постижение истины;социальное противоречие;поведение человека;фундаментальное противоречие;social contradiction;human behavior
Issue Date: 2020
Publisher: Белорусский государственный экономический университет
Language: Русский
Type: Article
Citation: Кохно, Н. П. Философские проблемы образования / Н. П. Кохно // Вестник Белорусского государственного экономического университета. - 2020. - № 5 - C. 112-117.
Abstract: Исследованы сущностные философские моменты образовательного процесса, которые проявляются во всех учебных дисциплинах. Рассмотрены вопросы взаимоотношений ученик — учитель, проблема насущности постижения истины, проблема использования языка как средства общения, вопросы самостоятельного поведения человека, проблема неосознаваемого в жизни общества и в образовании. Показано, что вынесенные на обсуждение противоречия образовательной деятельности являются следствием фундаментального или более раннего противоречия, а именно, противоположным направлением установок истины и устремлениями человека. Вероятнее всего, все многообразие общественных противоречий формируется на основе этого фундаментального.
Essential philosophical aspects of the educational process are studied, which are manifested in all academic disciplines. The issues of student — teacher relationships, the problem of urgency of truth comprehension, the problem of using language as a means of communication, the issues of independent human behavior, the problems of the unconscious in society and in education are examined. It is shown that the contradictions of the educational activities under discussion are a consequence of the fundamental or earlier contradiction, namely the opposite direction of truth comprehension and the aspirations of people. Most likely, the diversity of social contradictions is formed on the basis of this fundamental contradiction.
URI: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/85024
ISSN: 1026-3578
Appears in Collections:2020, № 5

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kokhno_112_117.pdf133.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.