Please use this identifier to cite or link to this item: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/87393
Title: Особенности внутренней и внешней интернационализации белорусского высшего образования
Other Titles: Peculiarities of Internal and External Internationalization of Belarusian Higher Education
Authors: Лапуцкий, В. С.
Laputskiy, V. S.
Keywords: высшее образование;интернационализация образования;международное сотрудничество;образовательные программы;образовательный процесс;higher education;the international cooperation;educational programs
Issue Date: 2021
Publisher: Белорусский государственный экономический университет
Language: Русский
Type: Article
Citation: Лапуцкий, В. С. Особенности внутренней и внешней интернационализации белорусского высшего образования / В. С. Лапуцкий // Вестник Белорусского государственного экономического университета. - 2021. - № 1 - C. 113-120.
Abstract: Раскрыты основные черты интернационализации высшего образования в Республике Беларусь. Характеризуются различные стратегии интернационализации, выделенные Организацией экономического сотрудничества и развития, и дается оценка Беларуси. Приводятся результаты авторского социологического исследования методом анкетного опроса, направленного на выявление барьеров и мотивов участия белорусских студентов в процессах академической мобильности. По итогам исследования выделены следующие проблемы: недостаточно высокий уровень информированности белорусских студентов о возможностях академической мобильности, непроработанность вопроса признания обучения студентов за рубежом по международным программам в белорусском вузе, а также риски, связанные с преобладанием иностранных студентов из одной страны. Разработан ряд рекомендаций по улучшению международной деятельности в области образования.
The main features of the internationalization of the higher education in the Republic of Belarus are disclosed. Various strategies of internationalization are described that were singled out by the Organization for Economic Cooperation and Development; from this point of view internationalization of education in Belarus is evaluated. Statistical data on the current export of educational services of Belarus are provided. The findings of the author’s sociological study using a questionnaire method are given that was aimed at identifying barriers and motives for Belarusian students’ participation in academic mobility processes. As a result of the study, the following problems were identified: the insufficient awareness of Belarusian students about the possibilities of academic mobility, the lack of legal framework concerning the recognition by Belarusian universities of student participation in international programs abroad, as well as the risks associated with the predominance of foreign students from one country. A number of recommendations have been developed to improve the international activities in education.
URI: http://edoc.bseu.by:8080/handle/edoc/87393
ISSN: 1026-3578
Appears in Collections:2021, № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Laputskiy_113_120.pdf141.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.